مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:18793 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:6

تلقي افراد از عبادت چگونه است؟
متفاوت است. از نظر برخي افراد عبادت نوعي معامله و معاوضه و مبادله كار و مزد است، كارفروشي و مزدبگيري است. همان طور كه يك كارگر، روزانه نيروي كار خود را براي يك كارفرما مصرف مي​كند و مزد مي​گيرد، عابد نيز براي خدا زحمت مي​كشد و خم و راست مي​شود و طبعاً مزدي طلب مي​كند كه البته آن مزد در جهان ديگر به او داده خواهد شد.
و همان طور كه فايده كار براي كارگر در مزدي كه از كارفرما مي​گيرد خلاصه مي​شود و اگر مزدي در كار نباشد نيرويش به هدر رفته است، فايده عبادت عابد نيز از نظر اين گروه همان مزد و اجري است كه در جهان ديگر به او به صورت يك سلسله كالاهاي مادي پرداخت مي​شود.
از نظر اين​گونه افراد تار و پود عبادت همين اعمال بدني و حركات محسوس ظاهري است كه به وسيله زبان و ساير اعضاي بدن صورت مي​گيرد.
اين يك نوع تلقي است از عبادت كه البته عاميانه و جاهلانه است، و به تعبير بوعلي در نمط نهم اشارات خدانشناسانه است و تنها از مردم عامي و قاصر پذيرفته است.
تلقي ديگر از عبادت تلقي عارفانه است. بر حسب اين تلقي، مسأله كارگر و كارفرما و مزد به شكلي كه ميان كارگر و كارفرما متداول است مطرح نيست و نمي​تواند مطرح باشد. بر حسب اين تلقي، عبادت نردبان قرب است، معراج انسان است، تعالي روان است، پرواز روح است به سوي كانون نامرئي هستي، پرورش استعدادهاي روحي و ورزش نيروهاي ملكوتي انساني است، پيروزي روح بر بدن است، عاليترين عكس العمل سپاسگذارانه انسان است از پديدآورنده خلقت، اظهار شيفتگي و عشق انسان است به كامل مطلق و جميل علي الاطلاق، و بالأخره سلوك و سير الي الله است.
بر حسب اين تلقي، عبادت پيكري دارد و روحي، ظاهري دارد و معني​اي، آنچه به وسيله زبان و ساير اعضاي بدن انجام مي​شود پيكره و قالب و ظاهر عبادت است، روح و معني عبادت چيز ديگر است. روح عبادت وابستگي كامل دارد به مفهومي كه عابد از عبادت دارد و به نوع تلقي او از عبادت و به انگيزه​اي كه او را به عبادت برانگيخته است و به بهره و حظي كه از عبادت عملاً مي​برد و اينكه عبادت تا چه اندازه سلوك الي الله و گام برداشتن در بساط قرب باشد.

مجموعه آثار شهيد مطهري ج14 ـ سيري در نهج البلاغه صفحه: 414 الي 415
شهيد مطهري

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.